بیمارستان دامپزشــکی هامــون

دوره فحلی گربه چیست؟

گربه های ماده بعد از رسیدن به سن بلوغ یعنی در شش ماهگی توانایی تولید مثل و بارداری پیدا می کنند و اصطلاحا وارد دوران فحلی می شوند.

دوران فحلی ( Estrous Cycle) اندام های جنسی گربه ماده شامل تخمدان و رحم تحت تاثیر تغییرات هورمونی دوران بلوغ قرار می گیرند و با این تغییرات گربه آماده جفت گیری با جنس نر می شود. گربه ماده پس از جفت گیری با گربه نر باید دوران بارداری خود را سپری کند.

در گربه سیکل تولید مثلی یا استروس در ۲ فاز پرواستروس و استروس خلاصه می شود. پرواستروس کوتاه و ۱ تا ۲ روز و در بعضی گربه ها چندساعت می باشد. فاز استروس یا فحلی از ۲ تا ۱۳ روز ممکن است طول بکشد.

علائم فحل در گربه های ماده

احساساتی شدن و جلب توجه:

گربه های ماده در دوران فحل بیش از حد با محبت و مهربان می شوند و بدن خود را به افراد و حتی اجسام و وسایل خانه مالش می دهند. دم خود را به سمت بالا نگه داشته و حالت جفت گیری به خود می‌ گیرد. گربه در این دوران خاص به بغل و نوازش بیشتری احتیاج دارد و بیشتر از قبل به دنبال صاحب خود می افتد. این رفتارها با بی حوصلگی گربه ها متفاوت است و به خوبی تشخیص داده می شود.

لیس زدن بدن به ویژه اندام تناسلی:

یکی دیگر از نشانه های فحل شدن گربه ماده لیسیدن بیش از حد و افراطی بدن به ویژه واژن و اندام تناسلی می باشد. گربه ها در حالات عادی هم عادت دارند که خودشان را لیس بزنند اما در دوران فحل لیسیدن از حد عادی بیشتر می شود. البته گاهی از اوقات عفونت ادراری هم با علائمی مثل خارش همراه است و گربه برای کاهش این حالت آزار دهنده به اجبار اندام تناسلی خود را لیس می زند. در این مواقع حتما باید از یک دامپزشک کمک بخواهید.

میو میو کردن و ناله های عجیب:

گربه ماده در دوران فحل رفتارهای جنسی خود را با سر و صدای زیاد، میو میو کردن، ناله های عجیب و ترسناک، جیغ و حالت التماس بروز می دهد و به این شکل آمادگی جسمی خود را برای جفت گیری اعلام می کند. همزمان با ایجاد این صداها پاهای جلوی خود را خم و پایین تنه خود را به سمت بالا می گیرد تا با بالا بردن دم اندام تناسلی خود را به نمایش بگذارد. در هنگام راه رفتن نیز پاهای عقب را با ریتم جذابی جا به جا می کند.

تمایل زیاد به فرار کردن و بیرون رفتن از خانه:

یکی دیگر از علائم فحل در گربه های ماده تمایل زیاد به فرار کردن و بیروت رفتن از خانه است‌. وقتی دیدید گربه مدام در حال تلاش برای بازکردن در یا پنجره است، باید بدانید که در حال گذراندن دوران فحلی یا استروس می باشد. در این دوران بیشتر مراقب گربه خود باشید و درهای ورودی و خروجی خانه را همواره بسته نگه دارید. در غیر این صورت باید در کوچه یا خیابان‌ها به دنبال گربه گم شده خود باشید.

کاهش شدید اشتها:

گربه ها در دوران فحل مدام به جفت گیری فکر می کنند و انقدر دغدغه فکری زیادی در مورد علامت های فحل شدن دارند که حتی غذا خوردن و گرسنگی را فراموش می کنند. کاهش اشتهای شدید گربه ماده باعث ضعیف شدن بدن این حیوان خواهد شد. بنابراین باید به عنوان کسی که وظیفه نگهداری از گربه را به عهده دارد، با تامین آب و غذا از گرسنه ماندن حیوان خود در دوران استروس جلوگیری کنید.

راه های آرام کردن و درمان فحل گربه ماده

گربه های ماده وقتی وارد دوران فحلی می شوند، عذاب می کشند. سر و صدا و رفتارهای عجیب غریب صاحب گربه را نیز آزار می دهد. اما با درمان فحل گربه ماده می توان به حیوان کمک کرد تا این دوران حساس را راحت تر سپری کند. بعضی از افراد گربه خانگی را با هدف جفتگیری و بچه دار شدن عقیم نمی کنند. برای پرورش و نگهداری گربه باید اطلاعات زیادی در مورد دوران فحل، دوران بارداری و دوران زایمان گربه کسب کنید. با درمان فحل گربه ماده در واقع به او کمک می کنید که تا پیدا شدن جفت مناسب دوره استروس را بهتر طی کند و با آرامش بیشتری به زندگی خود ادامه دهد.

نوازش گربه و برس کشیدن موها:

یکی از راه های درمان فحل گربه ماده نوازش کردن زیاد و برس کشیدن موهای حیوان می باشد. با توجه و محبت بیشتر استرس گربه کاهش می یابد. هر چقدر میزان محبت شما به گربه بیشتر باشد، سختی های دوران فحلی کمتر به او فشار وارد می کند.

احترام گذاشتن به حریم خصوصی گربه:

بعضی از نژادهای گربه در دوران فحلی تمایل بیشتری به تنها بودن دارند و از اینکه کسی مدام به آن ها توجه کند، عصبی و پرخاشگر می شوند. اگر گربه شما هم از این مدل گربه ها بود، به جای محبت، نوازش و برس کشیدن موها بهتر است که حیوان را در فضایی ساکت و آرام تنها بگذارید تا به درمان فحل گربه ماده کمک کنید.

بازی کردن با گربه:

گربه ها در زمان فحل شدن نیاز بسیار شدیدی به جفتگیری دارند و پر انرژی تر از قبل می شوند. برای درمان فحل گربه ماده باید با او بازی کنید‌. اسباب بازی های جذاب در اختیارش قرار دهید تا با بازی انرژی خودش را تخلیه کند. وقتی انرژی بدن گربه تخلیه می شود، نشانه های فحلی نیز کاهش می یابد. بنابراین گربه کمتر تحت فشار نیروهای غریزی خود عذاب می کشد.

جلوگیری از فرار کردن گربه:

گربه ها در دوران فحلی استعداد عجیبی برای فرار کردن پیدا می کنند و از جاهایی که حتی فکرش را نمی کنید به بیرون از خانه می روند. برای جلوگیری از خروج گربه همواره درب ها و پنجره های خانه خود را چک کنید و هیچ وقت در را باز نگذارید.

پخش موسیقی های ملایم و آرامبخش:

حیواناتی مانند گربه درست مانند انسان با شنیدن صدای موسیقی به آرامش می رسند. با گذاشتن یک موسیقی آرام در دوران استروس به درمان فحل گربه ماده و کاهش علائم آن کمک کنید‌.

رفتار آرام برای کاهش استرس گربه:

گربه ها در دوران فحل استرس زیادی را تحمل می کنند. اگر صاحب گربه هم بخواهد رفتاری تند داشته باشد، استرس حیوان بیشتر خواهد شد. علائمی مانند ناله، جیغ، سر و صدا و حرکات عجیب غریب ممکن است اعصاب صاحب گربه را هم خورد کند. اما برای درمان فحل گربه ماده باید کمی صبور باشید و از رفتارهای خشونت آمیز با گربه بپرهیزید تا علائم فحلی در او شدیدتر نشود.

هر چند وقت یکبار گربه فحل میشود؟

تا زمانی که گربه شما جفت گیری نکرده است، هر 2 تا 3 هفته فحل می شود.

اگر گربه شما پشت هم و بدون بارداری فحل شود ممکن است خطراتی برای سلامتیش بوجود بیاید. گربه ای که هیچ وقت در زمان فحل جفتگیری نکرده و عقیم هم نشده امکان دارد در معرض خطر ابتلا به سرطان اندام های تناسلی یا یک نوع عفونت رحم (pyometra) که ممکن است زندگی گربه را در معرض خطر قرار دهد.

چگونه می توان از فحل گربه جلوگیری کرد؟

فحل را به راحتی می توان با عمل عقیم سازی قبل از 6 ماهگی یا هر سنی که دامپزشک به شما پیشنهاد می دهد جلوگیری کنید.

مطالب مرتبط

نژاد گربه اسفینکس sphynx

ادامه مطلب

نژاد گربه بیرمن

ادامه مطلب

دوره فحلی گربه چیست؟

ادامه مطلب

تربیت کردن سگ و گربه

ادامه مطلب

آیا گربه ها میتوانند شکلات بخورند؟

ادامه مطلب

هاری در گربه ها چقدر شایع است؟

ادامه مطلب

آیا گربه من به دوست نیاز دارد؟

ادامه مطلب

شش دلیل که چرا بیشتر گربه ها آب را دوست ندارند؟

ادامه مطلب

علت استفراغ گربه چیست؟

ادامه مطلب

علت و درمان اسهال گربه

ادامه مطلب

شایع ترین بیماری های پوستی گربه ها

ادامه مطلب

بیمارستان دامپزشکی هامون