بیمارستان دامپزشــکی هامــون

واکسیناسیون در سگ ها

هدف از واکسیناسیون در سگ مثل آدم ها تقویت سیستم ایمنی و ایجاد مقاومت در برابر یک سری بیماری های مسری ویروسی و باکتریایی است. کاری که واکسن انجام میدهد این است که قبل از مواجهه با بیماری های واقعی به بدن یاد میدهد که چطوری از خودش دفاع کند. واکسن در واقع یه سری آنتی ژن ها و یا ویروس یا باکتری های کشته یا ضعیف شده هستند که وقتی وارد بدن میشود میتواند سیستم ایمنی را تحریک کنند تا بر علیه شان آنتی بادی بسازد ولی اونقدر قدرت ندارند که بتوانند بیماری زایی کنند. وقتی بعد از واکسن بدن با پاتوژن های بیماری زا مواجه میشود آنتی بادی هایی که در خون وجود دارند به سرعت با بیماری مقابله می کنند و بیماری ایجاد نمیشود.

واکسیناسیون توله سگ ها از چه سنی شروع میشه؟

زمانی که توله ها به دنیا می آیند، متکی به آنتی بادی هایی هستند که از طریق شیر مادر یا آغوز دریافت می کنند. این آنتی بادی ها میتواند 6 تا حداکثر 8 هفتگی شان در برابر میکروب های بیماری زا محافظت کند. تغذیه از شیر مادر برای سلامت و تقویت سیستم ایمنی توله سگ ها ضروری است برای همین خیلی مهم میباشد که بچه ها بتوانند حداقل تا 40 روزگی کنار مادرشون باشند. بهترین حالت این است که توله ها در سن 8 هفتگی از شیر گرفته شوند.

البته این محافظت به مرور زمان از بین میرد و توله سگ نسبت به بیماری های عفونی مختلف حساس میشود. با انجام واکسیناسیون مناسب در سن مناسب در برابر این بیماری های مسری و بعضا مرگبار ایمنی ایجاد میشود.

نکته مهم درباره توله سگ ها این است که تا وقتی برنامه واکسیناسیون شان کامل نشده و حتی تا چند هفته بعد از آن بهتر است که اصول بهداشتی شان سفت و سخت رعایت بشود. یعنی تا چندین هفته بعد از آخرین واکسن نباید با سگ های دیگر، آدم های غریبه یا محیط های آلوده در ارتباط باشند چون در آن شرایط باز هم ریسک انتقال بیماری و ایجاد عفونت وجود دارد. پس اگر بعد از واکسن اول یا دوم سگتان را بیرون بردید تا با سگ های دیگر بازی کند و بعد مبتلا به بیماری هایی مثل پاروو یا دیستمپر شد، ایراد از واکسن نیست.

واکسن‌های اصلی سگ‌ها:

زدن واکسن هاری و چندگانه برای سگ ها ضروری میباشد. با زدن این دوتا واکسن سگ شما در برابر بیماری های زیر ایمن میشود.

۱- واکسن پاروویروس در سگ‌ها Canine Parvovirus

پارو ویروس نوعی بیماری عفونی است که باعث اسهال خونی و استفراغ سگ می‌شود. این بیماری به شدت واگیرداراست و در سگ‌هایی که در برابراین ویروس واکسینه نشدند تا ۹۰%مبتلا و در نهایت منجر به مرگ میشونر. پس پاروویروس بسیار کشنده و بسیار واگیرداراست.

۲- واکسن دیستمپر در سگ‌ها (Canine Distemper)

دیستمپر نوعی بیماری ویروسی است که روی سیستم عصبی، ریه و روده‎‌ها اثر می‌گذارد. دیستمپر به شدت واگیردار و به شدت کشنده هست، به همین دلیل یکی از واکسن های ضروری و مهم برای سگ‌ها محسوب میشود.

۳- واکسن هپاتیت در سگ‌ها (Hepatitis)

هپاتیت نوعی بیماری عفونی هست که کبد سگ را درگیر می‌کند و به سایر قسمت‌های بدن سگ هم می‌تواند سرایت کند. این بیماری بین توله سگ‌ها به شدت کشنده هست.

۴- واکسن هاری در سگ‌ها ( Rabies)

هاری نوعی بیماری ویروسی هست که مغز و اعصاب نخاعی خیلی از حیوان‌ها و همچنین انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. هاری سگ؛ کشنده‌ترین بیماری در سگ‌هاست. در۹۹% مواردی که انسان‌ها به هاری مبتلا شده است، سگ‌های خونگی عامل انتقال بودند؛ پس جلوگیری از این بیماری نتنها برای سگ‌ها مهم میباشد بلکه برای حفظ سلامت صاحبان سگ هم اهمیت بالایی دارد.

۵- واکسن پارا آنفولانزا در سگ‌ها (Canine Influenza)

پاراانفولانزا نوعی آنفولانزا هست که رگ‌های خونی سگ رو مورد حمله قرار می‌دهد و در نوع شدید آن می‌تواند باعث سرفه‌های خونی بشود. این ویروس به شدت واگیرداراست.

واکسن‌های غیر ضروری سگ ها :

واکسن‌های غیر ضروری اختیاری در نظر گرفته می‌شوند و بر اساس عواملی مانند سبک زندگی و موقعیت جغرافیایی سگ خانگی شما به او داده می‌شوند. چندین واکسن غیر ضروری از بیماری‌های بسیار مسری یا بالقوه کشنده محافظت می‌کنند. برای تعیین اینکه کدام واکسن‌ها برای سگ خانگی شما مناسب هستند، دامپزشک به عوامل مختلف زیر توجه می‌کند:

• موقعیت جغرافیایی و خطر ابتلا به بیماری در این مناطق

• اینکه آیا سگ خانگی شما به مهدکودک سگ، پارک سگ یا نظافت می‌رود.

• خواه سبک زندگی سگ خانگی شامل مسافرت، پیاده روی یا قرار گرفتن در معرض طبیعت وحشی یا آب باشد.

• سلامت کلی حیوان چقدر است.

واکسن‌های غیر ضروری عبارتند از:

• واکسن بوردتلا Bronchiseptica (سرفه لانه)

• واکسن لپتوسپیرا (لپتوسپیروز)

• واکسن لایم Borrelia Burgdorferi

• واکسن H3N2/H3N8 (آنفلوانزای سگ)

• واکسن کروتالوکس آتروکس (مار زنگی)

۱-آنفولانزای سگ:

آنفولانزای سگ توسط دو سویه شناسایی شده ویروس، H3N2 و H3N8 ایجاد می‌شود. این عارضه بسیار مسری است و باعث سرفه، ترشحات بینی و تب کم در سگ خواهد شد. شیوع این بیماری توجه زیادی را به خود جلب می‌کند زیرا ویروس‌های آنفولانزا می‌توانند باعث ایجاد گونه‌های جدیدی از آنفولانزا شوند که پتانسیل تأثیرگذاری بر گونه‌های دیگر و احتمالاً مرگ را به همراه دارند. به طور معمول، واکسن آنفولانزای سگ برای سگ‌هایی که به مهد کودک، نظافت یا هر مکانی که سگ‌ها در آن حضور دارند، توصیه می‌شود.

۲- بیماری لپتوسپیروز:

لپتوسپیروز یک بیماری باکتریایی است که می‌تواند باعث نارسایی شدید کلیه یا کبد در سگ‌ها و افراد شود. این بیماری از طریق ادرار حیوانات آلوده منتقل شده و در مناطق روستایی و شهری یافت می‌شود. این واکسن در مکان‌های جغرافیایی که لپتوسپیروز در آنها اتفاق میفتد، ضروری در نظر گرفته می‌شود اما به طور کلی به عنوان یک واکسن غیر ضروری شناخته می‌شود. شما با «ویزیت دامپزشک در منزل» می‌توانید سگ خانگی خود را از بیماری لپتوسپیروز دور نگه دارید.

سگ‌ها می‌توانند با لیسیدن یا تماس با آب آلوده که در آن حیوان آلوده ادرار کرده است، در معرض این عارضه قرار گیرند. اگرچه به طور سنتی، واکسن لپتوسپیروز به سگ‌های مناطق روستایی با سبک زندگی در فضای باز توصیه می‌شد اما اکنون مشاهده شده است که لپتوسپیروز در محیط‌های حومه‌ای و شهری نیز رخ می‌دهد. با دامپزشک خود صحبت کنید که آیا این واکسن را برای حیوان خانگی شما توصیه می‌کنند یا خیر. این واکسن چهار مورد از شایع‌ترین سرووارهای لپتوسپیروز را پوشش می‌دهد و واکسن اولیه باید دو تا چهار هفته بعد تزریق شود.

۳- بیماری لایم:

بیماری لایم یک بیماری منتقله از کنه است که توسط باکتری Borrelia Burgdorferi ایجاد می‌شود که می‌تواند باعث تب، بی‌حالی، کاهش اشتها، لنگش پا و در موارد شدید نارسایی کلیه شود. بیماری لایم در مناطق مختلف در سراسر کشور رخ می‌دهد و واکسن در این مناطق یا برای کسانی که به آن مناطق سفر می‌کنند نیز توصیه می‌شود. اگر این واکسن برای حیوان خانگی شما توصیه شده است، با دامپزشک خود صحبت کنید.

مانند لپتوسپیروز، واکسن در ابتدا به صورت دو تزریق به فاصله سه تا چهار هفته و سپس سالیانه پس از آن تزریق می‌شود. مهم است که در مورد سبک زندگی سگ خود با دامپزشک‌تان صحبت کنید تا او بتواند توصیه‌های مناسبی را ارائه دهد. به غیر از واکسن‌های ضروری و غیر ضروری، هیچ پروتکل یکسانی برای واکسینه کردن سگ شما وجود ندارد. همکاری با دامپزشک بهترین رویکرد برای ایجاد برنامه واکسن مناسب سگ و برای سگ خانگی شماست.

عوارض جانبی و خطرات مرتبط با واکسیناسیون سگ:

مزایای واکسیناسیون بسیار بیشتر از عوارض آن است. با این حال مانند هر دارو یا پروتکل ایمن سازی، واکسیناسیون توله سگ و واکسن سگ بالغ می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند. ما توصیه می‌کنیم که توله سگ یا سگ بالغ خود را در زمانی که می‌توانید بعد از واکسیناسیون آنها را تحت نظر داشته باشید، واکسینه کنید. اگر سگ شما واکنشی به واکسیناسیون داشته باشد، علائم ممکن است شامل موارد زیر باشند:

تب

سستی

از دست دادن اشتها

تورم صورت یا پنجه یا کهیر

استفراغ

اسهال

درد یا تورم در اطراف محل تزریق

کلاپس، مشکل در تنفس و تشنج (شوک آنافیلاکتیک)

مطالب مرتبط

دوره فحلی سگ چیست؟

ادامه مطلب

واکسیناسیون در سگ ها

ادامه مطلب

مراقبت از پنجه سگ در بهار و تابستان

ادامه مطلب

چشمان آبی و ابری در سگ ها

ادامه مطلب

چرا سگم علف میخورد؟

ادامه مطلب

چاقی در سگها و عوارض آن

ادامه مطلب

نهان بیضگی سگ (Cryptorchidism)

ادامه مطلب

جراحی و تثبیت شکسگی استخوان لگن در یک قلده سگ یورکشایر

ادامه مطلب

کیست هیداتید چیست؟

ادامه مطلب

جراحی استخوان مندیبل در سگ

ادامه مطلب

آموزش دستشویی به سگ ها

ادامه مطلب

آب های خطرناک که سگ ها نباید بنوشند

ادامه مطلب

میزان آب مورد نیاز سگ چقدر است؟

ادامه مطلب

10 مزیت علمی داشتن سگ

ادامه مطلب

آیا من به سگ حساسیت دارم؟

ادامه مطلب

علت بوی بد دهان سگ چیست و درمورد آن چه باید کرد؟

ادامه مطلب

مقدار غذای روزانه به سگ‌ها

ادامه مطلب

دلایلی که سگ ها ممکن است گاز بگیرند

ادامه مطلب

بیمارستان دامپزشکی هامون